Skip to main content

BETROKKENHEID

Gerlof de Jong
Partner bij Van Ree Accountants:

‘Samen werken aan kansen in Tsjaad’

Van Ree Accountants ondersteunt het Job Booster-project van Woord en Daad in Tsjaad. Gerlof de Jong, partner bij Van Ree Accountants, deelt de drijfveren achter de steun van Van Ree Accountants aan Woord en Daad. ‘Het project past goed bij ons, omdat het ondernemers ondersteunt.’

‘Ik ben geboren en getogen in Gouda, sinds 2008 werkzaam bij Van Ree Accountants, inmiddels vestigingsdirecteur (van locatie Gouda) en partner bij Van Ree Accountants. Van Ree is marktleider in het onderwijs en onze klanten bestaan voor een deel uit organisaties als scholen, politieke partijen en sectororganisaties, maar ook uit veel mkb-bedrijven.’

Wat doet Van Ree Accountants?
‘Wij zijn een accountantskantoor dat zich hoofdzakelijk richt op twee takken: samenstellen en controle. Daarnaast bieden we adviesdiensten, zoals fiscaal advies en waarderingen bij overnames. Zelf werk ik in de controlepraktijk, die goed is voor ongeveer de helft van onze omzet. De andere helft komt uit advies en samenstelwerkzaamheden.’

‘Wij geloven sterk in branche-specialisaties. Door ons te verdiepen in specifieke sectoren, kunnen we echt van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten. Dat doen we bijvoorbeeld voor het onderwijs, non-profitorganisaties en kinderopvangorganisaties. Daarnaast richten we ons ook op familiebedrijven.’

‘We hebben negen vestigingen en ongeveer 260 medewerkers. Van Ree bestaat al sinds 1966, ikzelf ben in 2008 begonnen. Het kantoor werd opgericht door meneer Van Ree. Zijn zoon is ook nog een periode betrokken geweest. Maar sinds 2008 is er geen sprake meer van een familiebedrijf.’

Waarom kozen jullie ervoor om Job Booster Tsjaad te steunen?
‘Onze betrokkenheid met Woord en Daad gaat al heel wat jaren terug. Voordat ik in 2008 in dienst trad, steunden we al sponsorkinderen. Samen met de directie sponsorden medewerkers een heel aantal kinderen.

Toen we groeiden, merkten we dat er op vestigingsniveau veel vragen kwamen over sponsoractiviteiten. Het werd daardoor steeds meer versnipperd. Daarom kozen we ervoor om onze steun te bundelen en ons te richten op een aantal geselecteerde projecten. Zo ontstond de keuze om een project van Woord en Daad te gaan steunen.’

Wat sprak jullie aan in dit project?
‘Het project past goed bij ons, omdat het ondernemers ondersteunt. Dat sluit aan bij ons motto: ‘helpen helpen’. We willen graag organisaties steunen die bij onze identiteit passen. We kijken naar de kernwaarden van onze eigen organisatie en zoeken projecten die daarbij aansluiten. Dat vonden we ook terug bij Woord en Daad.
Hun interkerkelijke en christelijke identiteit sluit goed aan bij wie wij als organisatie willen zijn.’

‘Het leeft echt binnen onze organisatie;
ik krijg er regelmatig vragen over van collega’s’

– Gerlof de Jong

Hoe hebben jullie de keuze voor Woord en Daad gemaakt?
‘In overleg met Woord en Daad hebben we besproken wat wij konden bijdragen. Woord en Daad kwam vervolgens met een aantal projectvoorstellen. Deze voorstellen werden op een later moment ook gepresenteerd. Niet alleen door medewerkers uit Nederland, maar ook door partners uit de landen zelf. Dat maakte een heel positieve indruk.
Uiteindelijk hebben we besloten om ons voor drie jaar te verbinden aan het Job Booster-project in Tsjaad, met de optie om dit daarna te verlengen.’

Geven jullie bekendheid aan jullie steun aan Woord en Daad?
‘We willen onze bijdrage niet verbergen, maar we schreeuwen het ook niet van de daken. We zijn er passief open over, het is voor ons zeker geen marketinginstrument. Vanuit goed werkgeverschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) delen we, wanneer we dat nodig vinden, er wel over. In de praktijk zien we dat met name in aanbestedingstrajecten wel actief wordt uitgevraagd hoe je als bedrijf vormt geeft aan MVO.’

Hoe betrekken jullie jullie medewerkers bij dit project?
‘We vinden het belangrijk om onze medewerkers te betrekken. Dat doen we bijvoorbeeld door het project te bespreken tijdens personeelsdagen en eindejaarsbijeenkomsten. Daarnaast publiceren we erover in ons personeelsblad. We krijgen regelmatig voortgangsrapportages van Woord en Daad, die we ook delen met onze collega’s. Het leeft echt binnen onze organisatie; ik krijg er regelmatig vragen over van collega’s.’

Wat is je advies aan ondernemers die overwegen om ontwikkelingswerk te steunen?
‘Ga in gesprek met organisaties als Woord en Daad. Kijk of er projecten zijn die passen bij jouw bedrijf, filosofie en cultuur. Er is altijd wel een project dat aansluit bij de waarden van je organisatie. En dat kan veel voldoening geven. Wij hebben destijds de keuze gemaakt om onze bijdrage te richten op een specifiek project. Dat heeft ons geholpen om de betrokkenheid binnen onze organisatie te vergroten.’

Hoe hebben jullie de keuze voor Woord en Daad gemaakt?
‘In overleg met Woord en Daad hebben we besproken wat wij konden bijdragen. Woord en Daad kwam vervolgens met een aantal projectvoorstellen. Deze voorstellen werden op een later moment ook gepresenteerd. Niet alleen door medewerkers uit Nederland, maar ook door partners uit de landen zelf. Dat maakte een heel positieve indruk.
Uiteindelijk hebben we besloten om ons voor drie jaar te verbinden aan het Job Booster-project in Tsjaad, met de optie om dit daarna te verlengen.’

Geven jullie bekendheid aan jullie steun aan Woord en Daad?
‘We willen onze bijdrage niet verbergen, maar we schreeuwen het ook niet van de daken. We zijn er passief open over, het is voor ons zeker geen marketinginstrument. Vanuit goed werkgeverschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) delen we, wanneer we dat nodig vinden, er wel over. In de praktijk zien we dat met name in aanbestedingstrajecten wel actief wordt uitgevraagd hoe je als bedrijf vormt geeft aan MVO.’

Hoe betrekken jullie jullie medewerkers bij dit project?
‘We vinden het belangrijk om onze medewerkers te betrekken. Dat doen we bijvoorbeeld door het project te bespreken tijdens personeelsdagen en eindejaarsbijeenkomsten. Daarnaast publiceren we erover in ons personeelsblad. We krijgen regelmatig voortgangsrapportages van Woord en Daad, die we ook delen met onze collega’s. Het leeft echt binnen onze organisatie; ik krijg er regelmatig vragen over van collega’s.’

Wat is je advies aan ondernemers die overwegen om ontwikkelingswerk te steunen?
‘Ga in gesprek met organisaties als Woord en Daad. Kijk of er projecten zijn die passen bij jouw bedrijf, filosofie en cultuur. Er is altijd wel een project dat aansluit bij de waarden van je organisatie. En dat kan veel voldoening geven. Wij hebben destijds de keuze gemaakt om onze bijdrage te richten op een specifiek project. Dat heeft ons geholpen om de betrokkenheid binnen onze organisatie te vergroten.’

Close Menu

 

Daadkracht Online is gecreëerd in BladenMakers’ InZine.

COLOFON

Daadkrach t is een uitgave van Stichting Woorden Daad voor betrokken ondernemers. Het magazine verschijnt in april, september en december. Daadkracht wordt verspreid onder betrokken ondernemers en belangstellenden. Overname van artikelen is prima, graag met bronvermelding.

Redactie Eymeke Verhoeven (hoofdredacteur), Rudolf Mulderij (eindredactie) Hannah Neele, Maarten van Lit, Marcel Catsburg, Arjen Bulk, Clement Bezemer en Jo-Anne Krijgsman.

Ontwerp en realisatie: BladenMakers.nl

Uitgave Stichting Woord en Daad, Postbus 560, 4200 AN Gorinchem, 0183-611800, IBAN: NL64RABO0385487088
[email protected]

EERDERE EDITIES

Sept ’24
April ’24
Dec ’23
Sept ’23
April ’23
Dec ’22
Sept ’22
April ’22